Terwijl ik aan het stuur zit, valt het me op dat in élk land een andere autostrade-étiquette heerst. Wij zoefden al in 15 landen over de snelwegen. De algemene regels zijn grosso modo over heel Europa dezelfde, maar de hoffelijkheidscultuur… Die verschilt overal. Geloof me vrij, asociaal rijgedrag bestaat overal, maar dit lijstje met enkele positieve étiquette-tips wil ik je graag meegeven.
Het is februari 2019 en we zijn onderweg naar huis van een fijne trip in Italië, waar Bert zijn allereerste Vespacross on ice gereden heeft. Normaal gezien zouden we 10 uren onderweg zijn, maar door een miscommunicatie reden we een dik half uur in de verkeerde richting… Note to self: vraag Treesje om 6u ’s morgens niet welke richting je uit moet… Of nog beter: vraag me om 6u ’s morgens gewoonweg niks! ;-). Deze omweg, én een tussenstop bij vrienden in Grenoble, zou maken dat we er 12 uur over zouden doen. En 12 uur… Da’s heel wat tijd om na te denken en blogposts te schrijven in mijn hoofd!
Je plaats op de rijbaan is rechts.
Ja, dat weten we allemaal en toch doen we het niet altijd even goed, zéker niet als er 3 rijstroken ter beschikking zijn. Ik onthoud vanuit Frankrijk dat je écht altijd rechts mag gaan rijden, én vooral dat je als middenvakrijder best plaats kan maken als je ziet dat de rechtsrijder een inhaalmaneuver gaat willen uitvoeren. Rij je in het midden en zie je dat de rechtsrijder binnenkort een vrachtwagen gaat willen inhalen? Maak dan plaats.
Het was in Frankrijk dat deze hoffelijkheid me enorm opviel. Hierdoor kan elke automobilist rustig op cruise control verder rijden, hoefde niemand onnodig af te remmen, of te versnellen,…
La courtoisie, c’est nous.
Ik herhaal: je plaats op de rijbaan is rechts.
Ja, nog eentje over dit onderwerp! En deze keer uit een ander buurland: Duitsland….
Het land der onbeperkte snelheden.
Het land der grootste snelheidsverschillen tussen auto’s, vrachtwagens, auto’s met aanhangwagens,…
Het land der Doodsangsten.
Iedereen die ooit door Duitsland reisde wéét dat je plek op de rijbaan réchts is, tenzij je tegen meer dan 150 per uur wilt knallen. Dan ga je links rijden, fanatiek met je lichten flikkeren en uitbundig met je linker pinker spelen.
Rij in Duitsland dus voor je eigen veiligheid rechts!
Maak plaats, maak plaats, maak plaats, ze hebben ongelofelijke haast!
Deze ondertitel zou ook kunnen dienen voor de snelheidsduivels in Duitsland, maar in deze context heeft ze een wat vriendelijkere bijklank. De eerste keer dat ik het fenomeen, dat ik hieronder zal beschrijven, zag, was zo’n zes jaar geleden in Oostenrijk. De snelweg opende zich op het midden rijvak als een zee van plaats waar niemand waagde te rijden zodra de snelheid zakte onder de 50 à 30 kilometer per uur. Boven de snelweg werd dit fenomeen aangeduid met “Rettungsgasse”. Ondertussen kennen wij dit ook: de vriendelijke aansporing om plaats te maken tussen de twee linkerrijstroken in geval van file, al doen we dat nog veel te weinig. In Oostenrijk ging het zo ver dat de volledige midden rijstrook ontruimd werd, bij ons is het vaak zelfs als motorrijder nog wringen om tussen de voertuigen door te kunnen. Het egoïsme van automobilisten verbaast en frustreert me vaak. Ja, het is vervelend om stil te staan, maar onthoud dat er vooraan de file misschien een persoon (ja, een écht mens!) in nood kan zijn, en dat jij misschien morgen die persoon kan zijn. Dus: maak plaats, maak plaats, maak plaats. De hulpverleners hebben ongelofelijke haast. (En geloof me, als partner van een brandweerman wéét ik precies hoeveel haast ze hebben…).
’t is file voor iedereen, hè!!!
Euh, nee, da’s niet waar… Rij je op twee wielen, dan hoef je niet per se in de file te staan, tenzij zo’n dickhead de weg blokkeert omdat ie vindt dat je ook maar moet stilstaan. Maar denk hier eens aan: als elke motorrijder met de wagen zou rijden in plaats van met de motor, dan stond je nog véél langer in de file. Maak dus plaats, kijk in je spiegel vooraleer je als een “fileratje” van rijstrook verandert en wees hoffelijk. Echt waar, dankzij hem of haar sta je minder lang in de file…
Doe dit, en voorkom dat onze snelwegen eruit gaan zien als de Parijse Périphérique waar motorrijders en scooters uitgerust zijn met brede transportbakken aan de zijkant van het voertuig.
Spiegel eraf? Kras op je auto? Dikke pech. Op twee wielen ben je direct weg.
Soit, het zijn maar een paar tips die ik meeneem uit het buitenland om zelf toe te passen in ons Belgenland. Maar aangezien ik in België quasi niet met de auto rij, hoop ik dat jij ze voor mij kan toepassen!
